Last updated: 06/12/2021
Algemene Voorwaarden
1. VOORWERP VAN DE OVEREENKOMST: ONDERHOUD
1.1. Onderhavig contract is een Onderhoudscontract dat de rechtsverhouding ontstaan tussen de klant en SBCW NV, hierna ook Leverancier genoemd, conform onderhavige algemene voorwaarden van onderhavige overeenkomst regelt, waarvan de klant verklaart en erkent kennis te hebben genomen. De leverancier verzekert op verzoek van de Klant, het onderhoud van de Samsung uitrusting en toebehoren, vermeld op de voorzijde, in voormelde bladzijden en/of bijzondere voorwaarden van huidig contract, in België. Onderhavig contract is slechts van toepassing na ondertekening door beide partijen.
1.2. Dit Onderhoudscontract heeft voorrang op alle aanvullende of afwijkende voorwaarden en bepalingen op het aankooporder, of enig ander document, van de Klant
1.3. Als dit Onderhoudscontract wordt afgesloten voor tweedehands apparatuur, kan een controle, voorafgaand aan het ingaan van het Onderhoudscontract, nodig zijn. De leverancier bekomt vanwege de Klant de toestemming om, in voorkomend geval en op kosten van de Klant, een dergelijke controle te laten doorvoeren.
1.4. De leverancier levert de volgende diensten: leveren van onderhoudsdiensten en van verbruiksproducten.
2. DUUR EN PRIJS–
2.1. Onderhavig onderhoudscontract wordt afgesloten voor een bepaalde, vaste en onherroepelijke duur tegen de prijzen en volgens de factureerwijze zoals op de voorzijde, in voormelde bladzijden en/of bijzondere voorwaarden vermeld, verlengd met het aantal dagen vanaf de installatie tot en met de eerste dag van de volgende kalendermaand. De kosten verbonden aan dit Onderhoudscontract – met in begrip van de leverings- en afhalingskosten bij beëindiging van het Onderhoudscontract- zijn eveneens opgenomen in bijlage en gelden uitsluitend voor de daarin gespecificeerde producten.
2.2. Onderhavig Onderhoudscontract treedt in werking op de datum van de installatie van de hardware en na ondertekening van de afleveringsbon waarvan het het voorwerp uitmaakt.
2.3. Behoudens de opzeg van onderhavig onderhoudscontract per aangetekend schrijven vanwege één der betrokken partijen, ten laatste 90 dagen vóór de contractuele eindvervaldatum, wordt huidig Onderhoudscontract stilzwijgend verlengd voor een periode van één jaar.
3. BETALINGSVOORWAARDEN
3.1. De facturen zijn contant te betalen via domiciliëring of bij ontvangst ervan via overschrijving op de vervaldatum en zonder korting. Ze zijn onderworpen aan deBTW. Ingeval van weigering van domiciliëring of intrekking ervan, zullen de geldende prijzen verhoogd worden met een percentage van 4%.
3.2. In geval van niet-tijdige betaling van de facturen wordt het factuurbedrag, vanaf de vervaldag en zonder voorafgaandelijke ingebrekestelling, van rechtswege vermeerderd met een schadevergoeding van 15% en met de conventionele verwijlinteresten aan 12% per jaar. De leverancier behoudt zich het recht voor om intresten te vorderen op achterstallige betalingen tegen het percentage dat is vastgelegd in de Europese richtlijn 2011/7/EU, alsmede de gemaakte administratieve kosten.
3.3. Als er gerechtelijke stappen moeten worden ondernomen of er tot invordering moet worden overgegaan om, om het even welke bepaling uit ditOnderhoudscontract af te dwingen, dan heeft de partij die in het gelijk wordt gesteld het recht om binnen de grenzen van het redelijke de gemaakte kosten, de procedure- en invorderingskosten, waaronder advocatenkosten op de nalatige partij te verhalen.3.4. Indien gebruik gemaakt wordt van domiciliëring, zullen deze bedragen automatisch, afhankelijk van de overeengekomen termijnen, maandelijks of trimestrieel van de rekening worden afgenomen tussen de 1ste en de 15e dag van de maand
4. PRIJSSTELLING
4.1. De prijsstelling kan gedurende de hele looptijd van dit Onderhoudscontract
worden herzien. De Kosten kunnen aan stijgingen onderhevig zijn.
Prijswijzigingen worden eenmaal per jaar op de vervaldatum doorgevoerd. De
Klant wordt 2 maanden vóór de inwerkingtreding van elke prijswijziging op de
hoogte gebracht.
4.2. Mocht de klant de herziene kosten en daaruit voortvloeiende prijsaanpassingen
niet willen aanvaarden, heeft deze laatste het recht een einde te stellen aan deze
overeenkomst ingaande op de datum van de voorziene prijsaanpassing waarbij
de eindafrekening wordt opgemaakt door de Leverancier. Deze
contractbeëindiging dient de Leverancier te bereiken via aangetekend schrijven
ten minste 30 dagen vóór de voorziene einddatum. Deze beëindigingsmodaliteit
geldt enkel indien het aangekondigde stijgingspercentage een hogere waarde
heeft dan het verschil bekomen tussen:
- enerzijds het indexcijfer van de consumptieprijzen van de maand
van de kennisgeving.
- anderzijds het indexcijfer aan de consumptieprijzen van de
maand van de kennisgeving van de vorige prijsaanpassing of
ingeval van een eerste prijsaanpassing het indexcijfer van de
consumptieprijzen van de maand van de invoegetreding van het
contract.
4.3. TAKSEN EN HEFFINGEN
Heffingen en taksen in verband met
4.4. het onderhoud van de geleverde producten die door de overheid aan de
leverancier worden opgelegd of die de leverancier verplicht is aan te rekenen,
zullen als afzonderlijke posten op de factuur worden vermeld.
4.5. Indien de Klant van één of meer heffingen is vrijgesteld, heeft de Klant de
verplichting om die vrijstelling aan de leverancier te bewijzen en voor te leggen.
5. VERHUIS
De klant zal de leverancier vooraf en schriftelijk op de hoogte brengen van iedere
verhuis van de uitrusting. Hij zal deze verhuis op eigen risico en op eigen kosten
uitvoeren.
6. ONDERHOUDSMODALITEITEN
6.1. De Leverancier zal tijdens gangbare kantooruren (officiële feestdagen
uitgezonderd) defecte apparatuur en uitrusting herstellen, of naar eigen discretie
voorzien in de vervanging van het defecte onderdeel. De Klant zal al het nodige
doen om de leverancier in staat te stellen om het onderhoud efficiënt en
ongestoord te kunnen uitvoeren, m.b. Gebruik te kunnen maken van de
apparatuur en faciliteiten van de Klant die voor het verschaffen van het in deze
overeenkomst vastgelegde onderhoud noodzakelijk zijn.
6.2. De Leverancier doet al wat commercieel redelijk is om de reactietijden zoals
uiteengezet in deze overeenkomst te realiseren en de downtime tot een minimum
te beperken. Het gaat hoe dan ook om streeftijden dewelke, al naar gelang de
locatie, kunnen variëren.
6.3 De gedekte dienstverleningen zijn :
- Herstelling, binnenreiniging, oppuntstelling, smering en nazicht
van de uitrusting
- Levering van de nodige wisselstukken. Deze zijn ofwel nieuwe
stukken, ofwel gerecycleerde stukken met eenzelfde garantie die
echter dezelfde eigenschappen bezitten als nieuwe stukken, De
vervangen stukken worden eigendom van het STC.
- Het verschaffen van alle verbruiksproducten, uitgezonderd papier
& nietjes.
- Preventief onderhoud waar noodzakelijk via Managed Print
Services.
6.4 De levering van toner-CRU's of tonerpatronen:
- Toners en CRU’s worden automatisch toegestuurd via Managed
Print Services (op voorwaarde van installatie MSS-Agent) voor het
product op serienummer van zodra noodzakelijk. Afwijkingen
hiervan worden voorafgaandelijk vastgelegd.
- Het tonerverbruik van de Klant zal worden afgemeten tegen de
tellerstanden die via Managed Print Services worden verkregen.
- Toner-CRU's of tonerpatronen worden alleen verzonden naar het
door de Klant opgegeven leveringsadres.
6.5. De verbruiksartikelen, waaronder toner CRU's of tonerpatronen waarvan sprake
in deze Overeenkomst, zijn ontworpen voor gebruik en plaatsing, door de Klant,
voor de Samsungapparatuur waarop deze Overeenkomst betrekking heeft.De verbruiksartikelen zullen redelijkerwijs automatisch binnen
twee werkdagen na datum van input worden geleverd.
7. UITZONDERINGEN
7.1. De leverancier is conform deze Overeenkomst niet verplicht om:
a) Schade te herstellen die door pogingen van het personeel van de klant,
verschillend van de door de Leverancier daartoe aangewezen personen
om het product te herstellen of hieraan onderhoud te verrichten, ontstaan
is, tenzij dit is geschied op aanwijzing van een daartoe door de
Leverancier aangewezen persoon;
b) Schade of storingen op te heffen of ondermaats presteren te corrigeren
ten gevolge van incorrect gebruik, incorrecte installatie of koppeling aan
incompatibele apparatuur of geheugen;
c) Softwareondersteuning of -onderhoud te bieden aan niet van Samsung
afkomstige applicaties of ingebedde software;
d) Schade of storingen op te heffen of ondermaats presteren recht te zetten
en veroorzaakt door het gebruik van niet van Samsung afkomstige
onderdelen of verbruiksartikelen of wel van Samsung afkomstige
onderdelen die niet bedoeld zijn voor gebruik in combinatie met het
betreffende product.
e) Voor de Klant onderhouds- of schoonmaakwerkzaamheden uit te voeren
of schade of storingen op te heffen of ondermaats presteren recht te
zetten dat het gevolg is van het in gebreke blijven van de Klant bij het
onderhoud en het schoonmaken van het product zoals aangegeven in de
bijbehorende handleidingen;
f) Schade of storingen op te heffen of ondermaats presteren recht te zetten
ten gevolge van gebruik van het product in een omgeving die niet voldoet
aan de gebruiksspecificaties zoals aangegeven in het handboek voor de
Klant;
g) Schade of storingen op te heffen of ondermaats presteren recht te zetten
na fysieke verplaatsing van een product als die schade het gevolg is van
het niet opvolgen van de richtlijnen voor het transport zoals
voorgeschreven in de producthandleiding;
h) Enige niet van Samsung afkomstige toebehoren en accessoires te
herstellen,
7.2. Servicekosten voortvloeiend uit het in deze opsomming bepaalde en uitgevoerde
herstellingen en rechtzettingen zullen op basis van het gangbare uurtarief en
materiaalkosten aan de Klant aangerekend worden.
8. UITBREIDING OF OPWAARDERING
Onderhavig Onderhoudscontract geeft geen recht op de verstrekking van
uitbreiding of opwaardering van software of systeemsoftware hetgeen echter wel
afzonderlijk kan worden besteld.
9. ONDERHOUDSPROGRAMMA’S
Onderhoudsprogramma's kunnen nodig zijn om prestaties te verbeteren en te
optimaliseren en zullen binnen het kader van onderhavig Onderhoudscontract
worden verstrekt, mocht dit nodig blijken. Er wordt enkel onderhoud verstrekt op
de laatste en laatste herziene versie van de onderhoudsprogramma's voor
software en systeemsoftware. Een back-up is beschikbaar via het STC.
10. TELLERSTAND
10.1. De facturatie gebeurt op basis van de werkelijke tellerstanden die automatisch
geregistreerd worden via Managed Print Services (op voorwaarde van installatie
MSS-Agent), in de week die 30/31 van iedere maand voorafgaat.
10.2. Indien in bijlage een minimum jaarverbintenis van kleur en/of zwart-witafdrukken is opgenomen, zullen de eventuele bijkomende afdrukken op de jaarlijkse vervaldatum van de overeenkomst gefactureerd worden. De eventueel niet gemaakte afdrukken in de minimum jaarverbintenis kunnen niet worden
overgedragen.
11. BEËINDIGING EN ANNULERING
11.1. Wanneer de Klant in gebreke blijft enig aan de Leverancier verschuldigd bedrag
te betalen of enig ander onderdeel van dit Onderhoudscontract overtreedt, kan
de Leverancier het Onderhoudscontract beëindigen op voorwaarde dat zij de Klant
van de beëindiging van de ovenreenkomst schriftelijk op de hoogte brengt en
deze daar desondanks in volhardt, of de overtreding niet herstelt binnen dertig
30 dagen na de ontvangst van deze kennisgeving.
11.2. Wanneer de Klant een Samsung-product door een ander wenst te vervangen, is de Leverancier gerechtigd dit Onderhoudscontract met onmiddellijke ingang te
beëindigen op voorwaarde dat de Klant voor het vervangende product een nieuwe
Samsung-Onderhoudscontract afsluit. Een schadeloosstelling voor het eventueel
niet gebruikte en/of vooruitbetaalde deel van het Onderhoudscontract kan
betaald worden.
11.3. Bij beëindiging of annulering van het onderhoudscontract zal rekening worden
gehouden met de laatste tellerstand(en), waarna de leverancier een volledige
afrekening zal opmaken en desgevallend de extra pagina's aan de Klant zal
factureren.
11.4. Bij vroegtijdige stopzetting zal de schadevergoeding worden berekend volgens de gemiddelde kostprijs van de reeds verstreken periode vermenigvuldigd met het
aantal resterende maanden.
12. AANSPRAKELIJKHEID
De Leverancier noch het Samsung Technical Center (STC) kan aansprakelijk zijn
voor enige onrechtstreekse schade (winstderving, enz), voortvloeiend uit
onderhavig contract.
13. GEGEVENS – PRIVACY & GDPR
13.1. Bij het afsluiten van onderhavig onderhoudscontract en goedkeuring van
onderhavige algemene voorwaarden stemt de Klant ermee in dat alle persoonlijke
gegevens ingewonnen naar aanleiding van het sluiten en uitvoering van
onderhavig Onderhoudscontract door de Leverancier opgeslagen, verwerkt en/of
gebruikt worden, dit uitsluitend voor handelingen in uitvoering van het
Onderhoudscontract alsmede informatieve mededelingen vanwege SBCW NV.
Deze gegevens en informaties worden niet aan derden doorgegeven.
13.2. Hij stemt er o.a. mee in dat gegevens over het onderhoud van de geleverde
producten en verbruik door de Leverancier, door door haar ingeschakelde
tussenpersonen en/of medewerkers, voor het berekenen van de kosten van het
onderhoud, het verhogen van de betrouwbaarheid en voor het uitvoeren van
onderhoudsmarketinganalyses, worden gebruikt.
14. OMVANG VAN DE DEKKING
Uitgezonderd de producten die al onder een Onderhoudscontract vallen, komen
producten alleen voor dekking in aanmerking indien alle eerder bestaande
tekortkomingen werden hersteld.
15. TELEFONISCHE ONDERSTEUNING EN DIAGNOSE OP AFSTAND
15.1. Om het product zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen herstellen, moet de Klant eerst via de telefonische hulplijn het product trachten te herstellen.
16. (HER-)INSTALLEREN
De installatie of connectie van producten valt niet onder de bepalingen van dit
Onderhoudscontract maar zijn onderworpen aan afzonderlijke tarieven.
17. OVERDRACHT
De Klant mag zijn hier overeengekomen rechten en plichten op geen enkele wijze
toekennen of op andere wijze overdragen aan derden zonder voorafgaande
schriftelijke toestemming van de leverancier.
18. TOEPASSELIJK RECHT – BEVOEGDE RECHTBAN
Onderhavige overeenkomst valt onder de toepassing van het Belgisch Recht.
Ingeval van geschil of betwisting van welke aard ook, zijn uitsluitend de
Rechtbanken van Kortrijk.
19. STREEFREACTIETIJDEN
19.1. De gemiddelde Interventietijd ter plaatse per product kan op eenvoudige
aanvraag verkregen worden.